Statut

Statut

STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ

IM. KONSTYTUCJI 3 MAJA W POBIEDZISKACH LETNISKU

 

SZKOŁA PODSTAWOWA

GIMNAZJUM,

LICEUM PROFILOWANE

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE

 

UL. GAJOWA 22

62-010 POBIEDZISKA

 

 

Podstawy prawne:

 

1) USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela

(Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz. 1218, Nr 220, poz. 1600, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, Nr 80, poz. 542, Nr 102, poz. 689, Nr 158, poz. 1103, Nr 176, poz. 1238, Nr 191, poz. 1369. Uwzględniono również zmiany wprowadzone ustawą z dnia 1 stycznia 2010r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela.)

 

2) USTAWA z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty  (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703, Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400, Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, z 2007 r. Nr 80, poz. 54, Nr 11, poz. 791, Nr 120, poz. 818., Dz. U. z 2007 r. Nr 180, poz. 1280, wchodzi w życie z dniem 29 marca 2008 r. i Nr 181, poz. 1292, wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Uwzględniono również zmiany wprowadzone ustawą z dnia 6 stycznia 2010r.).

 

3) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz. U. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416, z 2004 r. Nr 66, poz. 606, z 2005 r. Nr 10, poz. 75. Ostatnia zmiana: Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 222)

 

4) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. (Dz. U. Nr 83 poz. 562, Nr 130, poz. 906), uwzględniono rozporządzenie z dnia 26 sierpnia 2010r.

5) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz. (Dz. U. Nr 235, poz. 170)

6) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 26, poz. 232), uwzględniono zmiany obowiązujące od 13 marca 2009r.

7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r.
w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz. U. Nr 51, poz. 458, z 2003 r. Nr 210, poz. 2041, z 2005 r. Nr 19, poz. 165, z 2006 r. Nr 228, poz. 1669. Ostania zmiana: Dz. U. z 2007 r. Nr 157, poz. 1100, Dz. U. Nr 171, poz. 1211., uwzględniono zmiany obowiązujące od 30 stycznia 2009r.

8) Konstytucja RP (art. 48 ust. 1; art. 53 ust. 4; art. 54 ust 3; art. 70 ust 1; art. 72
ust l).

Uchwałą Rady Pedagogicznej

zatwierdzono dnia 28 kwietnia 2003 r.

Ostatnia nowelizacja Statutu : 30 listopada 2010r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział 1

 

INFORMACJE O SZKOLE

 

§ 1.

 

1)    Siedziba Zespołu Szkół znajduje się w Pobiedziskach,  ul. Gajowa 22. Dnia 27 kwietnia 2002r. organ prowadzący na wspólny wniosek rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego nadał imię szkole, które brzmi: Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku

 

2)    Organem prowadzącym szkołę jest Urząd Miasta i Gminy w Pobiedziskach.

 

3)    Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Kuratorium Oświaty w Poznaniu.

 

§ 2.

 

W skład Zespołu Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku wchodzą następujące szkoły:

 

1)    Szkoła Podstawowa

a) oddział przedszkolny

b) sześcioletnia szkoła podstawowa, w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian.

 

2)    Trzyletnie Gimnazjum, w którym w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin, dający możliwość dalszego kształcenia.

 

3)    Liceum Profilowane o trzyletnim cyklu kształcenia, na podbudowie gimnazjum, kształcące w profilach kształcenia ogólnozawodowego, którego ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.

 

4)    Liceum Ogólnokształcące o trzyletnim cyklu kształcenia, na podbudowie gimnazjum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.

 

§ 3.

 

1)    Nazwa profili w Liceum Profilowanym:

a)    ekonomiczno – administracyjny,

b)    zarządzanie informacją.

 

2)    Nazwa szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół składa się z nazwy zespołu i nazwy tej szkoły.

 

3)    Nazwa danego typu szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.

 

Rozdział 2

 

CELE I ZADANIA STATUTOWE SZKOŁY

 

§ 4.

 

Cele i wizja Zespołu Szkół:

 

1)    Szkoła kształci i wychowuje w duchu życzliwości, akceptacji, tolerancji i wzajemnego szacunku, dąży do wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym oraz zwraca szczególną uwagę na kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań w twórczy i poszukujący sposób.

 

2)    Uwzględnia specyfikację najbliższego środowiska, dąży do silniejszego powiązania szkoły z rodziną, społecznością lokalną i regionem, przygotowuje obywateli zjednoczonej Europy w myśl przesłania „myśl globalnie, działaj lokalnie”.

 

3)    Przygotowuje absolwentów do dalszego kształcenia na wyższym poziomie oraz do samodzielnego dorosłego życia, umiejących zastosować swoją wiedzę w różnych sytuacjach problemowych i zmieniającej się rzeczywistości.

 

4)    Kształtuje ludzi przedsiębiorczych, aktywnie konkurujących na rynku pracy, wszechstronnie przygotowanych do podejmowania nowych zadań w warunkach współczesnego świata.

 

5)    Działania szkoły zmierzają, żeby każdy absolwent był człowiekiem prawym, posiadającym rzetelną wiedzę, przygotowanym do godnego i mądrego życia w harmonii ze środowiskiem naturalnym.

 

 

§ 5.

 

1. Główne cele i zadania Szkoły Podstawowej i Gimnazjum:

 

1)    Prowadzi ucznia do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami i kształtowania nawyków społecznego współżycia.

 

2)    Rozwija poznawcze możliwości uczniów, tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata.

 

3)    Rozwija i przekształca spontaniczną motywację poznawczą w motywację świadomą, przygotowuje do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego.

 

4)    Rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną i moralną ucznia oraz jego indywidualne zdolności twórcze.

 

5)    Umacnia wiarę we własne siły i w zdolność osiągania wartościowych i trudnych celów.

 

6)    Rozwija zdolność odróżniania świata rzeczywistego od wyobrażonego oraz postaci historycznych od fantastycznych.

 

7)    Kształtuje potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną; wyrabia czujność wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego.

 

8)    Rozwija umiejętności poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego, kulturowego, technicznego i przyrodniczego dostępnego jego doświadczeniu.

 

9)    Wzmacnia poczucie tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej.

 

10)  Stwarza warunki do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej.

 

11)  Zapewnia warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych.

 

12)  Zapewnia opiekę i wspomaga rozwój ucznia w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku w poczuciu więzi z rodziną. Organizuje działania opiekuńcze i profilaktyczne, odpowiednio do istniejących potrzeb.

 

13)  Uwzględnia indywidualne potrzeby ucznia i troszczy się o zapewnienie mu równych szans.

 

14)  Stwarza warunki do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie.

 

15)  Stwarza warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych dzieci.

 

16)  Stwarza atmosferę i pomaga uczniom w dobrym funkcjonowaniu w społeczności szkolnej.

 

17)  Wspomaga rozwój ucznia jako osoby i wprowadza w życie społeczne.

 

18)  Umożliwia zaspokajanie potrzeb religijnych w poczuciu tolerancji religijnej.

 

19)  Stwarza warunki wszechstronnego rozwoju ucznia w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania.

 

20)      Kształcenie ma charakter zintegrowany systemu wiedzy, umiejętności i postaw na różnych etapach kształcenia

 

2. Ponadto w Gimnazjum: 

 

1)    Nauczyciele wprowadzają uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrażają ich do samodzielności, pomagają im w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji i przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym.

 

2)    Edukacja w gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, ma na celu przede wszystkim:

a)    wprowadzać ucznia w świat nauki przez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod i właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie,

b)    rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia,

c)    wprowadzać ucznia w świat kultury i sztuki,

d)    rozwijać umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej.

 

 

§ 6.

 

Cele i zadania Liceum Ogólnokształcącego i Liceum Profilowanego:

 

1)    Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej jest dążenie do wszechstronnego rozwoju ucznia. Konieczna jest harmonijna realizacja zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.

 

2)    Szkoła w zakresie nauczania, co stanowi jej zadanie specyficzne, zapewnia uczniom w szczególności:

a)    naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i w piśmie z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu,

b)    poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie umożliwiającym podjęcie studiów wyższych bądź ułatwiającym zdobycie zawodu,

c)    dochodzenie do rozumienia, a nie tylko do pamięciowego opanowania przekazywanych treści,

d)    rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.),

e)    rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,

f)     traktowanie wiadomości przedmiotowych, stanowiących wartość poznawczą samą w sobie, w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie,

g)    poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,

h)   poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej i światowej.

 

3)    Szkoła stwarza uczniom warunki do nabywania umiejętności w celu wykorzystania zdobytej wiedzy we współczesnym świecie, a w szczególności:

a)    planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzialności,

b)    skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowywania do publicznych wystąpień,

c)    efektywnego współdziałania w zespole, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,

d)    rozwiązywania problemów w twórczy sposób,

e)    poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, efektywnego posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi,

f)     odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,

g)    rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,

h)   przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych,

i)     przygotowuje uczniów do podjęcia pracy.

 

4)    W swojej pracy wychowawczej nauczyciele wspierają rodziców w realizacji ich zadań wychowawczych tak, aby umożliwiać uczniom przejmowanie odpowiedzialności za własne życie i rozwój osobowy. Nauczyciele tworzą w szkole środowisko sprzyjające zarówno wszechstronnemu rozwojowi osobowemu uczniów (w wymiarze fizycznym - w tym zdrowotnym, psychicznym, intelektualnym, moralnym i duchowym), jak i ich rozwojowi społecznemu, wspierając przy tym:

a)    rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie,

b)    poczucie użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów nauczania, jak i całej edukacji na danym etapie,

c)    dążenie do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, umiejętne godzenie dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialności za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolności własnej z wolnością innych,

d)    poszukiwanie, odkrywanie i dążenie na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie,

e)    przygotowywanie się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej, w państwie, w Europie.

f)     dążenie do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,

g)    kształtowanie w sobie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

 

5)    Uczniowie liceum są przygotowywani do podejmowania wyzwań współczesnego świata, takich jak: integracja, globalizacja, wymiana informacji, postęp naukowo techniczny. Wszechstronny rozwój ucznia oraz zrównoważony rozwój kraju wymagają, aby osnowę programów nauczania i programów wychowania stanowiły równocześnie: otwartość na świat, ale i tożsamość oparta na dziedzictwie kultury własnej ojczyzny; wiedza ogólna i umiejętność jej praktycznego wykorzystywania, ale także zdolność rozumienia i definiowania zmiennej rzeczywistości; śmiałe poszukiwania wśród tego, co nowe i nieznane, ale i wierność zasadom etycznym.

 

6)    Nauczyciele w pracy wychowawczej wskazują ideał, zgodnie z którym uczeń dojrzały, dobrze przygotowany do życia w społeczeństwie, to człowiek uczciwy, umiejący żyć z innymi i dla innych.

 

Rozdział 3

 

ORGANA SZKOŁY

 

§ 7.

 

  1. Organami szkoły są:

1)    Dyrektor szkoły

 

2)    Rada pedagogiczna

 

3)    Rada rodziców

 

4)    Samorząd uczniowski

 

  1. Osoby funkcyjne wykonują swoje obowiązki wg przydziału czynności i za ich realizację odpowiadają przed dyrektorem szkoły.

 

  1. Dyrektor szkoły kieruje szkołą wg ustawy o systemie oświaty, a w szczególności:

 

1)    dysponuje budżetem szkoły zgodnie z planem finansowym oraz bazą szkoły,

 

2)    decyduje o organizacji pracy szkoły,

 

3)    zarządza organizacją zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

 

4)    decyduje o przydziale godzin nauczania i czynności dodatkowych dla nauczycieli,

 

5)    decyduje o powierzeniu innych funkcji kierowniczych i przydziale czynności,

 

6)    decyduje o odwołaniu z funkcji kierowniczych,

 

7)    decyduje w sprawach zatrudnienia (zwolnienia) pracowników obsługi i administracji,

 

8)    decyduje o przyznaniu nagrody dyrektora szkoły,

 

9)    wnioskuje o odznaczenia, nagrody, wyróżnienia dla nauczycieli i innych pracowników szkoły,

 

10)  wymierza kary porządkowe wg regulaminu,

 

11)  udziela pochwał, wyróżnień i nagan uczniom zgodnie z zapisami w rozdz. 7, § 25 Statutu

 

12)  organizuje pomoc stypendialną dla uczniów,

 

13)  zatwierdza plan finansowy środków specjalnych,

 

14)  sprawuje nadzór nad realizacją planu pracy szkoły,

 

15)  przewodzi radzie pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi jej posiedzenia,

 

16)  sprawuje nadzór nad wykonaniem uchwał rady pedagogicznej,

 

17)  wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i statutem szkoły,

 

18)  prowadzi nadzór pedagogiczny szkoły przez:

a)    badanie skuteczności działania szkoły, porównując osiągane efekty z założonymi celami,

b)    badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,

c)    diagnozowanie i ocenianie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,

d)    hospitację zajęć edukacyjnych,

 

19)  przekazuje informacje o jakości pracy szkoły radzie pedagogicznej, radzie rodziców i samorządowi uczniowskiemu,

 

20)  opracowuje program rozwoju szkoły, wykorzystując wyniki z nadzoru pedagogicznego,

 

21)  organizuje wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli,

 

22)  wspiera rozwój zawodowy nauczycieli,

 

23)  gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy zgodnie z obowiązującym regulaminem,

 

24)  nawiązuje stosunek pracy z nauczycielami,

 

25)  wykonuje szereg działań związanych z awansem zawodowym nauczycieli: wspiera i monitoruje ich rozwój, prowadzi wymaganą dokumentację, powołuje komisje, bierze udział w posiedzeniach komisji kwalifikacyjnych i inne działania zgodne z obowiązującymi w tym względzie przepisami,

 

26)  zobowiązuje nauczycieli do wykonania w okresie ferii dodatkowych czynności związanych z przeprowadzeniem egzaminów, zakończeniem lub przygotowaniem do rozpoczęcia nowego roku szkolnego (w czasie nie dłuższym niż 7 dni),

 

27)  udziela nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia,

 

28)  zawiesza nauczyciela z ważnych przyczyn w pełnieniu obowiązków służbowych,

 

29)  ponosi odpowiedzialność za dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły oraz zapewnia warunki do realizacji zadań szkoły,

 

30)  udziela zezwoleń na prowadzenie w szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje,

31)  udziela zezwoleń na indywidualny tok nauczania,

 

32)  powołuje komisje egzaminacyjne i czuwa nad właściwym przebiegiem egzaminu.

 

  1. Powyższe zadania dyrektor szkoły realizuje współdziałając z wicedyrektorami szkoły. W wykonywaniu swoich obowiązków współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców oraz samorządem uczniowskim.

 

 

§ 8.

 

  1. 1.    Rada pedagogiczna:

1)    realizuje statutowe zadania szkoły dotyczące kształcenia, wychowania i opieki współpracując z radą rodziców i samorządem uczniowskim,

 

2)    przygotowuje projekt i ewentualne zmiany statutu szkoły, w tym program wychowawczy i profilaktyki szkoły oraz szkolny system oceniania,

 

3)    podejmuje uchwałę w porozumieniu z radą rodziców w sprawie zatwierdzenia programu wychowawczego i profilaktyki szkoły,

 

4)    uchwala statut szkoły,

 

5)    przygotowuje projekt i zatwierdza program rozwoju szkoły,

 

6)    zatwierdza roczny plan pracy szkoły,

 

7)    opiniuje przydział godzin nauczycieli i czynności dodatkowych dla nauczycieli,

 

8)    opiniuje  zestaw programów lub programy autorskie,                 

 

9)    podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,

 

10)  opiniuje kandydatów do pełnienia funkcji kierowniczych,

 

11)  opiniuje wniosek dyrektora szkoły w sprawie nagród i odznaczeń oraz wyróżnień,

 

12)  zatwierdza klasyfikację i promowanie uczniów,

 

13)  wnioskuje wspólnie z radą rodziców o odwołanie z funkcji kierowniczych,

 

14)  wnioskuje o organizację zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,

 

15)  podejmuje uchwałę w sprawie skreśleń z listy uczniów,

 

16)  dokonuje z własnej inicjatywy oceny sytuacji oraz stanu szkoły.

 

  1. Rada pedagogiczna w zależności od tematyki zbiera się w grupach lub w całości:

 

1)    w związku z klasyfikacją i promowaniem uczniów,

 

2)    na radach szkoleniowych,

 

3)    na radach analityczno-podsumowujących.

 

  1. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów.

 

  1. Posiedzenia rad pedagogicznych są protokołowane, nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania poruszanych spraw, ponieważ mogą one naruszyć dobro osobiste uczniów, rodziców, nauczycieli lub innych pracowników szkoły.

 

  1. Rada pedagogiczna zobowiązana jest zasięgnąć opinii rodziców i uczniów w następujących sprawach:

 

1)    zatwierdzenia szkolnego zestawu programów nauczania,

 

2)    zatwierdzania statutu szkoły, a w szczególności programu wychowawczego, profilaktyki i doradztwa zawodowego szkoły oraz szkolnego systemu oceniania,

 

3)    zatwierdzania programu rozwoju szkoły,

 

 

4)    podejmowania uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole.

 

  1. Szczegółowe kompetencje rady pedagogicznej określa regulamin.

 

 

§ 9.

 

  1. Rada rodziców składa się z przedstawicieli wszystkich oddziałów wybranych na pierwszym zebraniu rodziców. Rada rodziców wybiera prezydium rady, które współdziała z dyrektorem i wicedyrektorami szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim.

 

  1. Rada rodziców:

 

1)    współpracuje w uchwalaniu statutu szkoły i programu rozwoju szkoły,

 

2)    przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowania środków specjalnych szkoły,

 

3)    opiniuje plan finansowy szkoły,

 

4)    w celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze ze składek rodziców i innych źródeł oraz wydatkować je w ustalonym przez siebie sposób,

 

5)    może wyrażać i przekazywać opinię organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny na temat pracy szkoły,

 

6)    opiniuje szkolny zestaw programów, doradztwa zawodowego oraz szkolny system oceniania,

 

7)    podejmuje uchwałę wraz z radą pedagogiczną w sprawie zatwierdzenia programu wychowawczego i profilaktyki,

 

8)    opiniuje powierzenie funkcji kierowniczych,

 

9)    występuje do rady pedagogicznej i zespołu kierowniczego szkoły z innymi wnioskami dotyczącymi działalności szkoły,

 

10)  opiniuje pracę nauczyciela na wniosek dyrektora szkoły.

 

  1. Szczegółowe kompetencje rady rodziców określa regulamin.

 

 

 

 

§ 10.

 

  1. Samorząd uczniowski wybierany jest przez ogół uczniów szkoły.

 

  1. Działa w oparciu o regulamin samorządu uczniowskiego.

 

  1. Samorząd uczniowski może opiniować i wnioskować do rady pedagogicznej i zespołu kierowniczego szkoły o wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności ma prawo do:

 

1)    zapoznania się z programami nauczania oraz stawianymi wymaganiami,

 

2)    wyrażania swojej opinii podczas oceniania nauczyciela,

 

3)    opiniowania osiągnięć edukacyjnych ucznia oraz zachowania w przypadku wnioskowania  o stypendium za szczególne osiągnięcia w nauce, 

 

4)    organizacji działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami szkoły,

 

5)    wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego,

 

6)    współdziałania ze wszystkimi organami szkoły,

 

7)    opiniowania dokumentacji szkolnej.

 

  1. Szczegółowe kompetencje samorządu uczniowskiego określa regulamin.

 

§ 11.

 

Ustala się następujące zasady współdziałania organów szkoły:

 

1)    Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działania powinny być uchwalone nie później niż do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły w celu ich powielenia i przekazania kompletu każdemu organowi szkoły.

 

2)    Każdy organ szkoły po analizie planów działania pozostałych organów może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów szkoły, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.

 

3)    Organy szkoły mogą zapraszać na swoje planowane lub doraźne zebrania przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.

 

4)    Dyrektor szkoły zobowiązany jest do określenia i przedstawienia każdemu organowi szkoły zakresu kompetencji organów kierujących szkołą, na podstawie ustaw oświatowych i niniejszego statutu.

 

5)    Uchwały organów szkoły prawomocnie podjęte w ramach ich kompetencji, podaje się do ogólnej wiadomości szkole w formie pisemnych tekstów uchwał gromadzonych pod nadzorem dyrektora szkoły w zbiorze pt.; „Uchwały organów szkoły”.

 

6)    Spory kompetencyjne między organami szkoły rozstrzyga komisja statutowa, w skład, której wchodzi jeden przedstawiciel z każdego organu. Organy kolegialne wybierają swego przedstawiciela do Komisji, dyrektor szkoły jako organ o charakterze jednoosobowym – wyznacza swego przedstawiciela np. wicedyrektora. Komisja jest powoływana na 3 lata. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego na kadencję roczną.

 

7)    Komisja statutowa wydaje swoje rozstrzygnięcia w drodze uchwały podjętej zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich jej członków. Rozstrzygnięcia jej są ostateczne. Sprawy pod obrady Komisji wnoszone są w formie pisemnej w postaci skargi organu, którego kompetencje naruszono. Organ, którego winę Komisja ustaliła musi naprawić skutki swego działania w ciągu 3 miesięcy od ustalenia rozstrzygnięcia przez Komisję. Rozstrzygnięcie Komisji statutowej podawane jest do ogólnej wiadomości w szkole.

 

 

Rozdział 4

 

ORGANIZACJA SZKOŁY

 

§ 12.

 

Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć szkolnych, przerwy świątecznej oraz ferie określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

 

 

§ 13.

 

Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym, określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku.

 

 

§ 14.

 

  1. Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę godzin zajęć edukacyjnych nie więcej jednak niż o 3 godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym.

 

  1. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na:

 

1)    zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

 

2)    realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego,

 

3)    uchylono,

 

4)    zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczno- wyrównawczych.

 

  1. Dodatkowe zajęcia edukacyjne dyrektor szkoły może wprowadzić do szkolnego planu nauczania po zasięgnięciu opinii rady rodziców i rady pedagogicznej.

 

  1. Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii i etyki nie może przekraczać:

 

1)    w klasach I-III- 23 godz.

 

2)    w klasach IV-VI – 28 godz.

 

3)    w gimnazjum – 33 godz.

 

4)    w szkole ponadgimnazjalnej – 35 godz.

 

 

§ 15.

 

  1. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.

 

  1. W arkuszu organizacyjnym szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły; w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

 

  1. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, wicedyrektor szkoły w porozumieniu z dyrektorem i radą pedagogiczną, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy – ustala tygodniowy rozkład zajęć, określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

 

 

§ 16.

 

  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.

 

  1. W szkole podstawowej jest utworzony oddział przedszkolny, realizujący program wychowania przedszkolnego.

 

  1. Zajęcia w ramach kształcenia ogólnego realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego ustaloną dla wszystkich typów szkół oraz w profilach kształcenia ogólnozawodowego (liceum profilowane), zwanego dalej „profilami”, realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia w profilach, określoną w odrębnych przepisach, są organizowane w oddziałach.

 

  1. Uczeń liceum profilowanego deklaruje wybór profilu przy ubieganiu się o przyjęcie do liceum.

 

  1. Nauczanie języków obcych w szkołach ponadgimnazjalnych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.

 

  1. W ramach kształcenia ogólnego w profilach uczeń realizuje wszystkie zajęcia edukacyjne zamieszczone w szkolnym planie nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania.

 

  1. W uzasadnionych przypadkach, poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w profilach mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, a w szczególności szkół wyższych, pracodawców, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego i ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy liceum a daną jednostką. 

 

  1. Oddział można podzielić na grupy na zajęciach z języków obcych i informatyki oraz na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń; w tym laboratoryjnych z zastrzeżeniem następnego punktu.

 

  1. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń; w tym laboratoryjnych w oddziałach liczących 30 i więcej uczniów.

 

10. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów, podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w poprzednim punkcie można dokonywać za zgodą organu prowadzącego.

 

11. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

 

12. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzgodnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

 

13. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.

 

14. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.

 

15. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25 osób.

 

16. Dodatkowe zajęcia edukacyjne oraz nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne mogą być prowadzone w grupach o liczebności dostosowanej do rodzaju zajęć.

 

 

§ 17.

 

  1. Szkoła korzysta z Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy – Filia w Pobiedziskach Letnisku, znajdującej się w szkole w celu realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych w zakresie:

 

1)    udostępniania książek i innych źródeł informacji,

 

2)    tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł informacji oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, z wykorzystaniem szkolnego multimedialnego centrum informatycznego,

 

3)    rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się,

 

4)    organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

 

  1. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, rodzice i inni pracownicy szkoły.

 

  1. Biblioteka jest czynna codziennie w godzinach umożliwiających uczniom korzystanie z niej w czasie zajęć lekcyjnych oraz w dniach i godzinach podanych do publicznej wiadomości.

 

 

§ 18.

 

  1. Dla prawidłowego prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych szkoła zapewnia następujące pomieszczenia:

 

1)    sale lekcyjne,

 

2)    pracownie przedmiotowe: dwie pracownie komputerowe, multimedialne centrum informatyczne, językowa, fizykochemiczna i inne sale przedmiotowe,

 

3)    zaplecza przedmiotowe np. historyczno – geograficzne, językowe,

 

4)    oddział przedszkolny (dwie sale, szatnia, toaleta),

 

5)    aula,

 

6)    świetlica,

 

7)    wielofunkcyjne boiska szkolne,

 

8)    sala sportowa,

 

9)    pomieszczenia na działalność Szkolnego Klubu Europejskiego,

 

10) biblioteka z czytelnią,

 

11) szatnie, toalety,

 

12) pomieszczenie pielęgniarskie,

 

13) sklepik szkolny,

 

14) pomieszczenie z radiowęzłem i sprzętem nagłaśniającym,

 

15) pokój nauczycielski,

 

16) sekretariat,

 

17) trzy gabinety dyrekcji,

 

18) pomieszczenie przechowywania dokumentów,

 

19) sala zabaw dla dzieci,

 

20) biuro księgowej.

 

  1. O zmianach przeznaczenia pomieszczeń szkolnych decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
  2. W celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki, w szkole założony jest system monitoringu obejmujący teren przyszkolny, tj. wejścia do szkoły, boiska szkolne, parking szkolny oraz pomieszczenia szkolne, tj. aula, korytarz w gimnazjum, korytarz w szkole podstawowej. Widok z monitorowanego terenu jest dostępny na ekranie w dyżurce pani woźnej, która ma obowiązek na bieżąco śledzić zapisy i zgłaszać dyrektorowi szkoły niepokojące spostrzeżenia. Obrazy z kamer są zapisywane na twardym dysku z możliwością odtworzenia w czasie dwóch tygodni od rejestracji zdarzenia. Istnieje również możliwość archiwizacji danych. Szkoła,  współpracując z policją, udostępnia nagrania w sytuacjach zachowań agresywnych i chuligańskich oraz zagrożenia bezpieczeństwa i zdrowia uczniów, pracowników szkoły i innych osób znajdujących się na terenie szkoły a także w sytuacji niszczenia mienia szkolnego.

 

 

Rozdział 5

 

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY

 

§ 19.

 

  1. W szkole zatrudnieni są nauczyciele i pracownicy administracyjni oraz obsługi szkoły.

 

  1. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.

 

  1. W szkole, która liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się stanowisko wicedyrektora. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.

 

  1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

 

  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego oraz program kształcenia w profilu oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.

 

  1. Dyrektor szkoły może powołać inne zespoły, np. wychowawcze, przedmiotowe, problemowo - zadaniowe. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora, na wniosek zespołu.

 

  1. Do zadań zespołu należy:

 

1)    uzgadnianie sposobów realizacji podstaw programowych,

 

2)    integrowanie treści nauczania oraz programów poszczególnych przedmiotów z programami ścieżek edukacyjnych,

 

3)    współpraca w celu dokonania wyboru i modyfikowania programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego przed dopuszczeniem do użytku w szkole

 

4)    współdziałanie w zakresie przygotowania uczniów do sprawdzianu po VI klasie, egzaminu gimnazjalnego i egzaminu maturalnego,

 

5)    opracowanie testów lub sprawdzianów oraz badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów,

 

6)    opracowanie kryteriów oceniania uczniów, nauczycieli,

 

7)    współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych,

 

8)    współdziałanie w opracowaniu dokumentacji szkolnej,

 

9)    współpraca w zakresie oddziaływań wychowawczych,

 

10) podejmowanie innych zadań zgodnie z potrzebami i programem rozwoju szkoły.

 

 

§ 20.

 

  1. Obowiązki i zadania nauczyciela:

 

1)    Nauczyciel jest zobowiązany do realizacji podstaw programowych, korzystania z gotowych programów nauczania lub opracowania własnych programów nauczania, zgodnych z podstawami programowymi, ich ewaluacji i modyfikowania, podejmowania decyzji w sprawie doboru metod, organizacji zajęć, doboru podręczników i środków dydaktycznych.

 

2)    Nauczyciel ustanawia własne wymagania programowe i kryteria ocen, zgodne z obowiązującym szkolnym systemem oceniania, podstawami programowymi i wymaganiami egzaminacyjnymi. W programie określa: szczegółowe cele kształcenia – materiał nauczania – procedury osiągania celów – opis osiągnięć ucznia i metody ich pomiaru.

 

3)    Szkoła i klasa jest środowiskiem przyjaznym dla ucznia. Nauczyciel nie nastawia się na obnażanie błędów ucznia, lecz na potwierdzenie jego silnych stron i sukcesów. Motywację negatywną zastępuje wzmacnianiem pozytywnym.

 

4)    Nauczyciel prowadzi lekcje tak, żeby aktywność uczniów miała wymiar pracy zespołowej, korzystając jednocześnie z bogato wyposażonego warsztatu środków i mediów dydaktycznych.

 

5)    Kierując aktywnością uczniów, nauczyciel cały czas realizuje cele i zadania określone w statucie szkoły, w programie rozwoju szkoły, programie wychowawczym, profilaktycznym i doradztwa zawodowego oraz działa zgodnie ze szkolnym systemem oceniania.

 

6)    Pracując z uczniami wyrównuje trzy aspekty: wiedzy – umiejętności – wartości i postaw.

 

7)    Nauczyciel realizuje zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów (art. 42 ust.2 pkt. 2 lit. a i b Karty Nauczyciela).

 

8)    Nauczyciel oddziału przedszkolnego przeprowadza diagnozę przedszkolną w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej.

 

9)    Nauczyciele uczący w gimnazjum proponują tematy obowiązkowego dla uczniów projektu edukacyjnego i sprawują opiekę nad grupami realizującymi projekt.

 

10) Nauczyciel wychowawca klasy gimnazjalnej na początku roku szkolnego w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego.

 

  1. Ponadto nauczyciel:

 

1)    jest odpowiedzialny za każdego ucznia w czasie trwania zajęć,

 

2)    zna ilość uczniów obecnych oraz przyczyny zwolnienia uczniów,

 

3)    zapoznaje uczniów z przepisami i regulaminem dotyczącym bezpieczeństwa uczniów oraz odpowiada za ich przestrzeganie w czasie prowadzonych zajęć,

 

4)    podczas przerw za bezpieczeństwo uczniów odpowiedzialny jest nauczyciel dyżurny, pełniący dyżur wg planu dyżurów,

 

5)    o zaistniałych wypadkach podczas prowadzonych zajęć nauczyciel zobowiązany jest powiadomić dyrektora lub wicedyrektora szkoły i podjąć działania zmierzające do udzielania pierwszej pomocy,

 

6)    dba o przydzieloną izbę lekcyjną lub pracownię przedmiotową (czystość, estetykę i wyposażenie),

 

7)    wzbogaca własny warsztat pracy przedmiotowej i wychowawczej,

 

8)    wnioskuje o jego wzbogacenie i modernizację do organów kierowniczych szkoły,

 

 

9)    inspiruje uczniów i rodziców do podejmowania działań mających na celu poprawę warunków pracy i estetykę sal,

 

10) wspiera swoją działalnością rozwój psychofizyczny uczniów, wpływa na rozwój zainteresowań i uzdolnień,

 

11) wspiera uczniów przy przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

 

12) jawnie, obiektywnie i sprawiedliwie ocenia wiedzę uczniów zgodnie z przyjętymi kryteriami oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz regulaminem egzaminu z przygotowania zawodowego i egzaminu dojrzałości,

 

13) informuje rodziców oraz wychowawcę klasy o wynikach w nauce i zachowaniu,

 

14) przygotowuje uzasadnienie wystawionych ocen niedostatecznych na klasyfikacyjne posiedzenie rady pedagogicznej,

 

15) bierze udział w posiedzeniach rady pedagogicznej oraz różnych formach szkolenia zawodowego organizowanych w szkole i poza nią,

 

16) prawidłowo i terminowo wywiązuje się z obowiązków prowadzenia dokumentacji pedagogicznej.

 

  1. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań należy do nauczyciela prowadzącego zajęcia po uzyskaniu akceptacji planu pracy.

 

  1. Organizowanie wycieczek (również biwaków):

 

1)    Kierownikiem, opiekunem wycieczki może być nauczyciel lub osoba pełnoletnia, mająca aktualne uprawnienia, która podpisze odpowiednie oświadczenie o znajomości przepisów obowiązujących na w/w formie zajęć.

 

2)    Ilość opiekunów ustala się w zależności od ilości uczniów, środka lokomocji, miejsca wycieczki zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

3)    Kierownik wypełnia kartę wycieczki, którą zatwierdza dyrektor lub wicedyrektor szkoły.

 

4)    Kierownik oraz opiekunowie są zobowiązani do zapoznania uczestników z Programem oraz zasadami bezpieczeństwa w czasie trwania wycieczki.

 

5)    W karcie wycieczki podaje się trasę, czas trwania, punkty noclegowe, dane dotyczące uczestników wycieczki, środek lokomocji, cel i program wycieczki oraz regulamin wycieczki. Po zakończeniu wycieczki kierownik zdaje sprawozdanie dyrektorowi lub wicedyrektorowi z jej przebiegu.

 

  1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.

 

  1. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.

 

  1. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb, oczekiwań rodziców oraz warunków środowiskowych szkoły i opierać się na programie wychowawczym szkoły.

 

  1. Bezpośrednią opiekę nad uczniami sprawuje wychowawca klasy:

 

  1. zapoznaje się z dokumentacją składaną przez uczniów,

 

10. zapoznaje się z warunkami bytowymi wychowanków,

 

11. zapoznaje uczniów klasy z bazą szkoły oraz dokumentami regulującymi pracą szkoły,

 

12. otacza szczególną opieką uczniów, którym z powodu warunków rodzinnych i losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie; zwalniając np. z niektórych opłat, zwracając się o zapomogi dla tych uczniów, udzielając pomocy materialnej w postaci zakupionych podręczników, przyborów szkolnych bądź ubrań, współpracując w tym względzie z Ośrodkiem Pomocy Społecznej oraz Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w poszukiwaniu najlepszych form pomocy, organizując opiekę oraz pomoc w nauce w ramach zajęć świetlicowych, współpracując z domem rodzinnym ucznia, organizując dożywianie, indywidualizując działania dydaktyczno-wychowawcze,

 

13. organizuje pomoc koleżeńską w nauce,

 

14. utrzymuje systematyczny kontakt z rodzicami,

 

15. współpracuje z pedagogiem szkolnym i Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną przy ustalaniu przyczyny niepowodzeń uczniów, uzyskiwaniu orzeczeń dotyczących kierowania uczniów do szkoły specjalnej lub orzeczeń w sprawie indywidualnego nauczania/toku nauczania, kieruje uczniów do poradni, opisując przyczyny niepowodzeń ucznia.

 

16. Nauczyciel wychowawca prowadzi dziennik lekcyjny w zakresie dotyczącym jego obowiązków, dba o bieżące i systematyczne uzupełnianie współdziałając z nauczycielami uczącymi w danym oddziale.

 

17. Zakres obowiązków dla pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor szkoły zgodnie z obowiązującym regulaminem pracy.

 

 

§ 21.

 

  1. Zadania pedagoga/ psychologa szkolnego: 

 

1)    w zakresie zadań ogólnowychowawczych:

a)    prowadzenie doradztwa psychologicznego dla rodziców, nauczycieli, uczniów,

b)    prowadzenie działań rozwijających umiejętności interpersonalne i wspomagających rozwój indywidualny ucznia,

c)    koordynowanie działań w zakresie zachowania bezpiecznych warunków pobytu ucznia w szkole.

 

2)    w zakresie profilaktyki pedagogiczno- psychologicznej:

a)    rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów, sprawiających trudności w realizacji procesów ogólnorozwojowych,

b)    organizowanie pomocy w zakresie wyrównywania i likwidowania problemów wynikających z zaburzeń rozwojowych ( zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, terapie),

c)    poradnictwo zawodowe – ułatwiające podjęcie decyzji dotyczącej wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu,

d)    profilaktyka uzależnień i promocja zdrowia,

e)    szerzenie wiedzy psychologicznej wśród nauczycieli w formie indywidualnych rozmów lub zespołów samokształceniowych,

f)     prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami na temat zgłaszanych przez  nich problemów.

 

3)    w zakresie sprawowanej opieki pedagogiczno- psychologicznej:

a)    udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych,

b)    udzielanie porad uczniom w rozwiązywaniu trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych,

c)    udzielanie porad i pomocy uczniom posiadającym trudności w kontaktach rówieśniczych i środowiskowych,

d)    konsultacje indywidualne dla dzieci i rodziców,

e)    koordynacja prac, dokonujących badania dojrzałości szkolnej dzieci z klas O,

f)     wstępna diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych, potrzeb edukacyjnych i zaburzeń rozwojowych.

 

4)    w zakresie pomocy materialnej:

a)    organizowanie opieki i pomocy materialnej, a także dożywianie uczniów z rodzin mających szczególne trudności materialne,

b)    wnioskowanie o skierowanie uczniów osieroconych i pozbawionych opieki do placówek opieki całkowitej.

c)    dbanie o zorganizowanie wolnego czasu na terenie szkoły uczniom wymagającym szczególnej opieki wychowawczej.

 

5)    organizowanie pomocy uczniom w oparciu o instytucje pozaszkolne:

a)    Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.

b)    Ośrodek Pomocy Społecznej.

c)    Policję.

d)    Ośrodek Zdrowia.

 

  1. Organizacja pracy pedagoga/psychologa szkolnego:

 

W celu realizacji pracy pedagog/ psycholog powinien:

1)    posiadać roczny plan pracy, uwzględniający konkretne potrzeby uczniów w zakresie pomocy psychologicznej,

 

2)    zapewnić w tygodniowym rozkładzie możliwość kontaktowania się z nim uczniów, nauczycieli i rodziców,

 

3)    współpracować z dyrekcją szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, rodzicami w celu rozwiązywania na bieżąco problemów,

 

4)    współpracować z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami i organizacjami, zainteresowanymi problematyką opieki psychologicznej.

 

5)    składać okresową informację z podejmowanych i realizowanych działań.

 

6)    prowadzić dziennik pracy.

 

  1. Bezpośredni nadzór nad pracą pedagoga/ psychologa szkolnego sprawuje dyrektor szkoły.
  2. Zadania szkolnego doradcy zawodowego

           1) w zakresie zadań ogólnych:

a)    prowadzenie doradztwa zawodowego dla rodziców, nauczycieli, uczniów,

b)    prowadzenie działań rozwijających umiejętności interpersonalne i wspomagających rozwój indywidualny ucznia,

2)    w zakresie przygotowania uczniów do podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowych i planowania kariery zawodowej:

a)    zapoznanie uczniów z systemem oświaty zawodowej w Polsce,

b)    zapoznanie uczniów z możliwościami kształcenia w krajach Unii Europejskiej i innych państwach

c)    informowanie uczniów o możliwościach kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego na różnych etapach rozwoju zawodowego,

d)    kształcenie u uczniów umiejętności samopoznania i samooceny możliwości psychofizycznych,

e)    informowanie uczniów o funkcjonujących na rynku pracy zawodach i możliwościach ich zdobycia,

f)     kształcenie umiejętności wypełniania dokumentów rekrutacyjnych do szkół oraz pisania dokumentów aplikacyjnych ,

g)    kształtowanie aktywnej postawy wobec własnej kariery zawodowej: uczenie planowania kariery i wspomaganie aspiracji edukacyjnych i zawodowych poprzez rozwój motywacji do osiągania sukcesów,

  1. Organizacja pracy szkolnego doradcy zawodowego:

W celu realizacji zadań doradca zawodowy powinien:

1)    posiadać roczny plan pracy, uwzględniający konkretne potrzeby uczniów w zakresie doradztwa zawodowego,

2)    zapewnić w tygodniowym rozkładzie możliwość kontaktowania się z nim uczniów, nauczycieli i rodziców,

3)    współpracować z dyrekcją szkoły, wychowawcami klas, nauczycielami, rodzicami w celu rozwiązywania na bieżąco problemów,

4)    składać okresową informację z podejmowanych i realizowanych działań,

5)    prowadzić dziennik pracy.

  1. Bezpośredni nadzór nad pracą szkolnego doradcy zawodowego sprawuje dyrektor szkoły.
  2. Zadania pielęgniarki/higienistki szkolnej:

1)    Przeprowadzanie testów przesiewowych i kierowanie postępowaniem poprzesiewowym w stosunku do uczniów z dodatnimi wynikami testów,

2)    Przygotowanie profilaktycznych badań lekarskich uczniów w poszczególnych grupach wiekowych,

3)    Współorganizacja szczepień ochronnych,

4)    Prowadzenie wśród uczniów szkoły podstawowej grupowej profilaktyki próchnicy zębów metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatem fluorkowym,

5)    Przekazywanie informacji o kwalifikacji lekarskiej do wychowania fizycznego i sportu szkolnego oraz współpraca z nauczycielami,

6)    Poradnictwo dla uczniów z problemami zdrowotnymi, szkolnymi i społecznymi,

7)    Prowadzenie edukacji zdrowotnej,

8)    Współdziałanie z dyrekcją i pracownikami szkoły oraz stacja sanitarno – epidemiologiczną,

9)    Współpraca z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową oraz pomocą społeczną,

10) Powiadamianie rodziców o wypadku lub zachorowaniu, które miało miejsce na terenie szkoły,

11) Prowadzenie zeszytu z rejestracją udzielenia pierwszej pomocy oraz dokumentacji medycznej.

  1. Pielęgniarka/higienistka szkolna zobowiązana jest do przestrzegania prawa ucznia do informacji, prywatności, intymności i poszanowania godności osobistej oraz zachowania tajemnicy zawodowej zgodnie z prawami pacjenta.

 

Rozdział 6

 

ZASADY REKRUTACJI

 

§ 22.

 

  1. Zasady rekrutacji i wiek uczniów uczęszczających do szkoły określają stosowne przepisy o systemie oświaty w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

 

  1. Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 5 lub 6 lat.

 

  1. lp.1

     
    Do klasy pierwszej szkoły podstawowej przyjmowane są dzieci, które w danym roku kalendarzowym kończą 7 lat. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat.

 

  1.  Do oddziału przedszkolnego, szkoły podstawowej i gimnazjum przyjmuje się z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły, tj. Pobiedziska Letnisko, Borowo Młyn, Gorzkie Pole, Kuracz, Promno Stacja, Promienko. Szkoła przyjmuje zapisy do dnia 10 kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie realizację rocznego przygotowania przedszkolnego lub obowiązku szkolnego w szkole podstawowej lub gimnazjum.

 

  1. Rekrutacja do gimnazjum uczniów spoza obwodu szkoły przedstawia się następująco:  

 

1)    Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów dziecka) może być przyjęte  dziecko zamieszkałe poza obwodem danej szkoły, w przypadku gdy szkoła dysponuje wolnymi miejscami. Decyzję o przyjęciu ucznia do gimnazjum podejmuje dyrektor szkoły. Wniosek należy złożyć do dnia 7 lipca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym uczeń rozpocznie realizację obowiązku szkolnego w gimnazjum.

 

2)    Jeżeli liczba kandydatów do gimnazjum, zamieszkałych poza obwodem, jest większa niż liczba wolnych miejsc, kandydatów przyjmuje się na  podstawie liczby punktów możliwych do osiągnięcia wg następujących kryteriów:

a)    liczba punktów za wyniki sprawdzianu, zawarta w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach sprawdzianu,

b)    liczba punktów za oceny z następujących zajęć edukacyjnych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej- język polski, język angielski, matematyka, historia i społeczeństwo, przyroda, informatyka – wg zasady: za ocenę celującą – 6 pkt, bardzo dobrą – 5 pkt, dobrą – 4 pkt, dostateczną – 3 pkt.

 

3)    Do gimnazjum nie przyjmuje się kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły, którzy na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej  uzyskali ocenę nieodpowiednią lub naganną z zachowania.

 

4)    Laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu, przyjmowani są do gimnazjum niezależnie od obowiązujących kryteriów przyjęć.

 

  1. 6.    Decyzje o przyjęciu kandydatów do szkoły ponadgimnazjalnej  podejmuje komisja rekrutacyjno- kwalifikacyjna na podstawie aktualnie obowiązujących przepisów, zasad rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych określonych przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty i kryteriów zawartych w statucie szkoły.

 

 

 

 

  1. 7.    Terminy rekrutacji określa Wielkopolski Kurator Oświaty.

 

  1. 8.    Określa się następujące kryteria przyjęć do szkoły ponadgimnazjalnej uwzględniające:

 

1)    liczbę punktów za ocenę z języka polskiego,

2)     liczbę punktów z trzech innych przedmiotów obowiązkowych, wskazanych przez szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną,

3)    liczbę punktów za średnią ocen z sześciu przedmiotów ogólnokształcących wybranych spośród: matematyka, język obcy nowożytny, historia, wiedza o społeczeństwie, biologia, geografia, fizyka, chemia, informatyka (z wyłączeniem przedmiotów wskazanych w punkcie 2),

4)    inne punktowane osiągnięcia ucznia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum, które uwzględnia się w procesie rekrutacji:

a)    ukończenie gimnazjum z wyróżnieniem,

b)    ocena  wzorowa lub bardzo dobra  z zachowania,

c)    udział w finale wojewódzkim konkursów przedmiotowych organizowanych przez kuratora oświaty (punktowane są maksymalnie dwa przedmioty),

d)    osiągnięcia sportowe, artystyczne, w konkursach wiedzy, organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym oraz osiągnięcia reprezentantów Polski uczestniczących w konkursach i zawodach,  w których biorą udział reprezentacje narodowe (do punktacji wlicza się nie więcej niż dwa osiągnięcia z zastrzeżeniem, że uwzględnia się najwyższe osiągnięcie absolwenta gimnazjum w danym konkursie, w danej dyscyplinie tylko raz)

e)    aktywność kandydata na rzecz innych ludzi lub środowiska szkolnego, zwłaszcza w formie wolontariatu.

 

5)    Liczbę punktów za wyniki egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, zawarte w zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu.

 

6)    Ocena z zachowania na świadectwie ukończenia gimnazjum powinna być co najmniej poprawna.

 

7)    Laureaci i finaliści ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu, przyjmowani są do szkoły ponadgimnazjalnej niezależnie od kryteriów decydujących o rekrutacji.

 

  1. Przy przyjmowaniu do szkół, w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym pierwszeństwo mają:

 

1)    sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,

 

2)    kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny program lub tok nauki,

 

3)    kandydaci z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym publicznej poradni specjalistycznej.

 

10. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych szkoły ponadgimnazjalnej dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno- kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków komisji.

 

11. Do zadań szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej należy w szczególności:

 

1)    podanie do wiadomości kandydatom  informacji o warunkach rekrutacji, z uwzględnieniem kryteriów przyjęć ustalonych w regulaminie,

 

2)    ustalenie na podstawie wyników postępowania kwalifikacyjnego i ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do szkoły,

 

3)    sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.

 

12. Wszelkie spory wynikłe w trakcie przeprowadzania rekrutacji  rozstrzyga dyrektor szkoły, do której uczeń złożył dokumenty.

 

13. Do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) w szkole podstawowej, gimnazjum oraz szkole ponadgimnazjalnej przyjmuje się ucznia na podstawie:

 

1)    świadectwa ukończenia klasy programowo niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,

 

2)    pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na warunkach określonych w odrębnych przepisach,

 

3)    świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę za granicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.

 

14. Egzaminy klasyfikacyjne wprowadza się z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie nauczania dla klasy programowo niższej od klasy, do której uczeń przechodzi.

 

15. Różnice programowe z zajęć edukacyjnych realizowanych w klasie, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane na warunkach ustalonych przez nauczycieli prowadzących dane zajęcia.

 

16. Jeżeli w klasie, do której uczeń przechodzi, naucza się, jako przedmiotu obowiązkowego, języka obcego (języków obcych) innego niż język obcy (języki obce), którego uczeń uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć edukacyjnych uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału lub grupy w tej samej szkole, uczeń może:

 

1)    uczyć się danego języka obcego (języków obcych), wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego albo

 

2)    kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), którego uczył się w poprzedniej szkole, albo

 

3)    uczęszczać do klasy z nauką danego języka obcego (języków obcych) w innej szkole.

 

17. Dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego (języków obcych), jako przedmiotu obowiązkowego, przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor szkoły nie może zapewnić nauczyciela danego języka obcego - nauczyciel wyznaczony przez dyrektora innej szkoły.

 

18. Dyrektor szkoły:

 

1)    decyduje o przyjęciu uczniów do wszystkich klas szkoły podstawowej, gimnazjum i klasy programowo wyższej szkoły ponadgimnazjalnej,

 

2)    decyduje o przyjęciu uczniów do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej w przypadku gdy:

a)    uczeń powraca z zagranicy,

b)    liczba kandydatów do klasy pierwszej jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła i nie powołano szkolnej komisji rekrutacyjno – kwalifikacyjnej.

 

3)    w przypadkach niewymienionych w pkt.1) i 2) dyrektor szkoły przyjmuje uczniów na podstawie ustaleń szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej powołanej w celu przeprowadzenia rekrutacji do klas pierwszych

 

19. Dyrektor szkoły ponadto:

 

1)    w przypadku przeprowadzenia dodatkowej rekrutacji dla absolwentów gimnazjów, którzy przystąpili do egzaminu, w późniejszym terminie, ogłasza termin dodatkowej rekrutacji,

 

2)    przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę informacje dotyczące rekrutacji do klasy pierwszej a w przypadku niedokonania pełnego naboru do szkoły - wyznacza termin dodatkowej rekrutacji, a także przedłuża termin składania podań o przyjęcie do szkoły, jeżeli liczba kandydatów jest mniejsza niż liczba wolnych miejsc, którymi dysponuje szkoła,

 

3)    organizuje i wyznacza egzaminy klasyfikacyjne,

 

4)    zapewnia stałe i aktualne informacje dotyczące terminów składania dokumentów, warunków przyjęć i wyników rekrutacji.

 

 

Rozdział 7

 

UCZNIOWIE SZKOŁY

 

§ 23.

 

1. Uczeń ma prawo do

 

1)     bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,

 

2)    właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny, pracy umysłowej,

 

3)    opieki wychowawczej, warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed formami przemocy fizycznej oraz ochrony i poszanowania godności, życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,

 

4)    zapewnienia opieki nauczyciela przez cały czas przebywania ucznia w szkole,

 

5)    korzystania z doraźnej pomocy materialnej,

 

6)    swobody wyrażania myśli i przekonań, jeśli nie naraża tym dobra innych osób,

 

7)    rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,

 

8)    sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,

 

9)    pomocy w przypadku trudności w nauce,

 

10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych lub z biblioteki, 

 

11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,

 

12) do rzetelnej  informacji,

 

13) do ochrony przed poniżającym traktowaniem i karaniem.

 

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a w szczególności:

 

1)    systematycznego, punktualnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły,

 

2)    systematycznego usprawiedliwiania nieobecności i spóźnień,

 

3)    przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rówieśników i osób dorosłych w szkole i poza nią,

 

4)    odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę,

 

5)    reagowania na wszystkie przejawy naruszania przez uczniów szkolnej dyscypliny, a w szczególności na przemoc fizyczną, agresję, znęcanie się nad kolegami, obrazę słowną, używanie wulgarnych wyrażeń, zwrotów i gestów,

 

6)    powiadamiania dyrekcji i nauczycieli w przypadku zagrożenia zdrowia, higieny, godności osobistej i życia kolegów lub powiadamiania osób dorosłych (np. pracowników szkoły, rodziców, policji) w przypadku takich zdarzeń poza szkołą oraz w sytuacjach, gdy w pobliżu nie ma nauczyciela a jest kompetentna osoba dorosła,

 

7)    noszenia schludnego, godnego ucznia stroju,

 

8)    dbałości o wspólne dobro, uczciwość, ład i porządek w szkole,

 

9)    informowania dyrekcji, nauczycieli i pracowników szkoły o przebywaniu na terenie szkoły osób obcych.

 

10)  uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych ma obowiązek noszenia stroju szkolnego  zgodnie z wymaganiami zapisanymi w „Regulaminie stroju szkolnego”.

 

  1. Uchylono.

10. Uczeń jest zobowiązany usprawiedliwić nieobecność w szkole najpóźniej w ciągu tygodnia od ustania nieobecności w formie pisemnej. Uczeń niepełnoletni musi przedstawić usprawiedliwienie wystawione przez rodziców lub prawnych opiekunów, uczeń pełnoletni – zwolnienie lekarskie. W przypadku konieczności opuszczenia zajęć edukacyjnych przez osobę pełnoletnią z innych przyczyn, uczeń jest zobowiązany poinformować wychowawcę dzień wcześniej i przedłożyć pisemne usprawiedliwienie najpóźniej w ciągu tygodnia po ustaniu nieobecności.

 

  1. 11.  Uczeń gimnazjum zobowiązany jest do udziału w realizacji jednego projektu edukacyjnego w ciągu całego etapu edukacyjnego.

 

 

 

§ 24.

 

1. Zakazuje się:

1)    opuszczania terenu szkoły w czasie zajęć szkolnych i przerw międzylekcyjnych,

 

2)    korzystania z komórek w czasie zajęć szkolnych:

a)    niepełnoletni uczeń musi mieć pisemną zgodę rodzica (prawnego opiekuna) na posiadanie i korzystanie na terenie szkoły z telefonu komórkowego,

b)    podczas zajęć edukacyjnych telefony komórkowe powinny być wyłączone i schowane,

c)    poza zajęciami edukacyjnymi (przerwy, czas przed i po zajęciach) uczeń może skorzystać z telefonu,

d)    nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu na terenie szkoły jest zabronione,

e)    zaginięcie lub kradzież telefonu należy niezwłocznie zgłosić wychowawcy lub dyrektorowi szkoły a także odpowiednim organom policji,

 

3)    wnoszenia na teren szkolny papierosów, alkoholu, narkotyków oraz innych środków zagrażających życiu bądź zdrowiu uczniów i pracowników szkoły,

 

4)    wnoszenia i rozpowszechniania pism pornograficznych,

 

5)    palenia papierosów, spożywania alkoholu, narkotyków i innych środków zagrażających życiu i zdrowiu,

 

6)    używania bądź rozpowszechniania środków niebezpiecznych dla zdrowia i życia, np. środków paraliżująco - obezwładniających, petard, fajerwerków, wszelkiego rodzaju broni, niebezpiecznych gier, przedmiotów, narzędzi np. z ostrymi zakończeniami, itp.

 

2. Naruszenie przez ucznia zasad używania telefonu komórkowego na terenie szkoły powoduje zabranie telefonu do „depozytu” – aparat odbiera rodzic lub prawny opiekun ucznia, po rozmowie z nauczycielem, który zatrzymał telefon lub z dyrektorem szkoły. W wypadku naruszenia zasad przez osobę pełnoletnią udziela się upomnienia dyrektora szkoły z dalszymi sankcjami w przypadku braku poprawy, określonymi w statucie szkoły.

 

§ 25.

 

Nagrody i kary.

 

  1. Uczeń jest nagradzany:

 

1)    pochwałą w formie pisemnej lub ustnej udzielonej przez wychowawcę klasy, lub innego nauczyciela,

 

2)    pochwałą dyrektora w formie ustnej lub pisemnej,

 

3)    pochwałą dyrektora szkoły w formie ustnej lub pisemnej udzielonej na apelu szkolnym,

 

4)    listem pochwalnym do rodziców wystosowanym przez dyrektora lub nauczyciela,

 

5)    świadectwem z wyróżnieniem,

 

6)    dyplomem, nagrodą książkową lub inną nagrodą rzeczową za wzorową postawę ucznia lub aktywność społeczną lub wyróżniające wyniki w nauce,

7)    odznaką „Wzorowy uczeń” w klasach I-III szkoły podstawowej,

8)    listem pochwalnym, dyplomem lub nagrodą rzeczową za osiągnięcia w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych szkolnych i pozaszkolnych,

 

9)    nagrodą Burmistrza Miasta i Gminy Pobiedziska za wzorową postawę ucznia, aktywność społeczną i wyróżniające wyniki w nauce,

 

10) wnioskowaniem dyrektora szkoły o nagrodę Prezesa Rady Ministrów lub Ministra Edukacji Narodowej (dot. uczniów szkoły ponadgimnazjalnej, za wyróżniające wyniki w nauce, wzorową postawę ucznia, aktywność społeczną oraz osiągnięcia w konkursach szkolnych i pozaszkolnych).

 

  1. Uczeń jest karany:

 

1)    za słowną obrazę kolegi/koleżanki, nauczyciela, innego pracownika szkoły, osoby dorosłej,

 

2)    za czyny naruszające godność osobistą lub zagrażające bezpieczeństwu, zdrowiu i życiu innych osób, np. napaść, pobicie, przemoc fizyczna, zachowania agresywne i demoralizujące wobec kolegów i nauczycieli, gwałt, znęcanie, molestowanie,

 

3)    za poważne uchybienia w kulturze osobistej, używanie wulgarnych wyrażeń, zwrotów i gestów, zachowania agresywne i chuligańskie uniemożliwiające prowadzenie zajęć dydaktyczno - wychowawczych,

 

4)    za kradzież mienia na terenie szkoły i poza nią,

 

5)    za czyny mające na celu niszczenie mienia szkoły,

 

6)    za wnoszenie na teren szkoły papierosów, alkoholu, narkotyków oraz innych środków zagrażających życiu bądź zdrowiu uczniów i pracowników szkoły,

 

7)    za palenie papierosów,

 

8)    za spożywanie alkoholu, używanie narkotyków lub innych środków zagrażających życiu i zdrowiu,

 

9)    za używanie bądź rozpowszechnianie środków niebezpiecznych dla zdrowia i życia, np. środków paraliżująco - obezwładniających, petard, fajerwerków, wszelkiego rodzaju broni, niebezpiecznych gier, przedmiotów, narzędzi np. z ostrymi lub niebezpiecznymi zakończeniami, itp.

 

10) za używanie komórek na zajęciach szkolnych,

 

11) za używanie komórek w celu nagrywania zdarzeń lub sytuacji godzących w dobre imię innych osób,

 

12) za fałszowanie dokumentów lub korespondencji, np. pomiędzy szkołą a rodzicami,

 

13) za opuszczanie terenu szkolnego bez zezwolenia,

 

14) za czyny przeciwko społeczności szkolnej, polegające na zastraszaniu, wykonywaniu kłamliwych telefonów lub przesyłaniu nieprawdziwych pism, informujących o rzekomym ataku terrorystycznym lub zagrożeniu zdrowia i życia,

 

15) za notoryczne zaniedbywanie obowiązków szkolnych,

 

16) za nieusprawiedliwione nieobecności w liczbie powyżej 30 godzin w semestrze, następującymi sankcjami:

a)    upomnieniem lub naganą w formie pisemnej lub/i ustnej udzielonej przez wychowawcę klasy lub innego nauczyciela za uchybienie w realizacji obowiązków ucznia (z powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów przez wychowawcę klasy),

b)    upomnieniem dyrektora szkoły w formie ustnej lub/i pisemnej (z powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów przez wychowawcę klasy),

c)    naganą dyrektora szkoły w formie ustnej lub/i pisemnej (z powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów),

d)    naganą dyrektora szkoły z zagrożeniem przeniesienia do innej szkoły (szkoła podstawowa, gimnazjum) lub skreślenia z listy uczniów (szkoła ponadgimnazjalna) udzieloną na piśmie (z powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów),

e)    naganą dyrektora szkoły z przeniesieniem do innej szkoły (szkoła podstawowa, gimnazjum) lub skreśleniem z listy uczniów (szkoła ponadgimnazjalna) udzielonej na piśmie (z powiadomieniem rodziców lub prawnych opiekunów),

f)     środkami wychowawczymi nakładanymi przez dyrektora szkoły, takimi jak: przeproszenie pokrzywdzonego, obowiązkowe uczestniczenie w odpowiednich zajęciach, zawieszenie niektórych praw ucznia, zakaz reprezentowania szkoły w zawodach sportowych, wykonywanie dodatkowych zadań na rzecz szkoły, poddanie szczególnemu nadzorowi wychowawcy lub pedagoga szkolnego uczniów sprawiających trudności wychowawcze, stosowanie wielorakich oddziaływań wychowawczo – terapeutycznych oraz wzmocnionej dyscypliny, poniesienie konsekwencji finansowych przez rodziców ucznia za celowe zniszczenia mienia szkolnego lub narażenie szkoły na straty finansowe.

 

Nie mogą być stosowane kary naruszające godność i nietykalność osobistą ucznia.

 

  1. Uczeń może się odwołać od kary w terminie 14 dni od jej otrzymania do dyrektora szkoły w formie ustnej bądź pisemnej. Dyrektor szkoły powołuje komisję, której zadaniem jest zbadanie przypadku i wydanie opinii uzasadniającej na piśmie. Komisja składa się z co najmniej z 3 osób: wicedyrektora, opiekuna samorządu uczniowskiego, wychowawcy klasy lub innego nauczyciela wyznaczonego przez dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły po otrzymaniu opinii uzasadniającej, podtrzymuje bądź uchyla nałożoną uczniowi karę.  

 

  1. Uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum może być przeniesiony do innej szkoły a uczeń szkoły ponadgimnazjalnej może być skreślony z listy uczniów decyzją dyrektora szkoły, po podjęciu uchwały o skreśleniu ucznia z listy uczniów szkoły ponadgimnazjalnej oraz zaczerpnięciu opinii samorządu uczniowskiego o uczniu, w szczególności w następujących przypadkach:

 

1)    za czyny naruszające godność osobistą lub zagrażające bezpieczeństwu, zdrowiu i życiu innych osób, np. napaść, pobicie, przemoc fizyczna, zachowania agresywne i chuligańskie, gwałt, znęcanie, molestowanie, itp. 

 

2)    za zachowania agresywne, demoralizujące i chuligańskie uniemożliwiające prowadzenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych,

 

3)    za czyny mające na celu zniszczenie (np. podpalenie, zalanie szkoły) lub kradzież mienia na terenie szkoły i poza nią,

 

4)    za wnoszenie lub używanie lub rozpowszechnianie na terenie szkoły narkotyków oraz innych środków i przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu, życiu bądź zdrowiu uczniów i pracowników szkoły,

 

5)    za czyny przeciwko społeczności szkolnej, polegające na zastraszaniu, wykonywaniu kłamliwych telefonów lub przesyłaniu nieprawdziwych pism, informujących o rzekomym ataku terrorystycznym lub zagrożeniu zdrowia i życia,

 

6)    za wykroczenia podlegające naganie dyrektora szkoły, jeżeli wcześniej już uczeń otrzymał na piśmie naganę dyrektora szkoły z zagrożeniem przeniesienia do innej szkoły lub skreślenia z listy uczniów,

 

7)    za notoryczne lekceważenie obowiązków ucznia w zakresie nauki i zachowania oraz braku poprawy, pomimo stosowanych i udokumentowanych działań dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli, czego konsekwencją jest niesklasyfikowanie lub nieotrzymanie promocji do następnej klasy (nie dotyczy uczniów mających problemy zdrowotne).

 

  1. W celu przeniesienia ucznia do innej szkoły dyrektor szkoły występuje z wnioskiem o przeniesienie ucznia do organów prowadzących szkoły w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny, poradnią psychologiczno – pedagogiczną i rodzicami (lub prawnymi opiekunami dziecka).

 

§26.

 

  1. Szkoła realizuje program profilaktyki w celu zapewnienia uczniom zdrowych i bezpiecznych warunków pobytu w szkole, a także ochrony przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznych.

 

  1. Szkoła współpracuje z instytucjami wspomagającymi, a przede wszystkim z policją, poradnią psychologiczno – pedagogiczną, ośrodkiem pomocy społecznej, ośrodkiem zdrowia, sądem rodzinnym, informując o niepokojących zjawiskach i podejmując wspólnie wypracowane działania.

 

  1. Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiadamiania policji lub sądu o okolicznościach świadczących o demoralizacji nieletniego, a w szczególności o naruszaniu przez niego zasad współżycia społecznego oraz o popełnieniu czynu zabronionego.

 

  1. Szkoła ma obowiązek bieżącego informowania o niepokojących zachowaniach i zdarzeniach organ prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.

 

 

Rozdział 8

 

INFORMACJE KOŃCOWE

 

§ 27.

 

  1. Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

  1. Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu, zawierającą nazwę zespołu.

 

  1. Tablice i pieczęcie szkoły wchodzącej w skład zespołu szkół powinny zawierać nazwę zespołu i nazwę szkoły.

 

 

§ 28.

 

  1. Szkoła może posiadać swój własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

 

  1. Zespół Szkół posiada własny sztandar, który dla społeczności szkolnej jest symbolem i identyfikatorem. Uczeń ma prawo i obowiązek poznania historii szkoły i jej nadanego imienia – Konstytucji 3 Maja.

 

  1. Sztandar szkolny składa się z: płata, drzewca, głowicy i szarfy.

 

1)    płat – na stronie głównej płata (na awersie) na czerwonym tle w części centralnej:

a)  Godło Polski, od dołu otoczone dwoma złotymi gałązkami wykonane haftem ręcznym wypukłym, nad godłem napis: Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Pobiedziskach Letnisku. Całość oblamowana złotą pasmanterią i złotą frędzlą,

 

2)    na stronie odwrotnej płata (na rewersie) na beżowym tle:

a)    w górnym lewym narożniku - logo szkoły,

b)    w części centralnej napis:

 

Takie Rzeczypospolite będą, jakie ich młodzieży chowanie

/Jan Zamoyski/

c)    w dolnym prawym narożniku herb Pobiedzisk i falująca biało-czerwona wstęga; całość wykonana haftem ręcznym wypukłym Płatem sztandaru jest tkanina o wymiarach 99-100 cmna 99-100 cm.               

 

3)    drzewiec – wysokość247 cm, wykonany z drewna bukowego, skręcany z dwóch części o zakończeniach metalowych,

 

4)    głowica – metalowy orzeł w koronie, wysokość 14 cm

 

5)    szarfy:

a)    biało-czerwona,

b)    kir.

 

  1. Sztandar z insygniami pocztu sztandarowego przechowywany jest na terenie szkoły w zamkniętej gablocie, umieszczonej na parterze szkoły, w części korytarza naprzeciw sekretariatu.

 

  1. O udziale sztandaru w uroczystości decyduje Dyrektor Zespołu Szkół.

 

  1. Sztandar bierze udział w uroczystościach szkolnych takich jak:

 

1)    pasowanie pierwszoklasistów na ucznia (ślubowanie klas pierwszych),

 

2)    ślubowanie absolwentów,

 

3)    uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego,

 

4)    święta państwowe i kościelne,

 

5)    inne uroczystości jubileuszowe,

 

6)    uroczystości pogrzebowe pracowników i emerytów szkoły, uczniów, osób związanych ze szkolnictwem.

 

  1. Sztandar bierze udział w uroczystościach pozaszkolnych takich jak:

 

1)    uroczystości rocznicowe organizowane przez administrację samorządową i państwową,

 

2)    uroczystości patriotyczne, religijne, okolicznościowe, na które jest zaproszona szkoła.

 

  1. Uczniowie mają prawo reprezentować szkołę na zewnątrz w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych, kościelnych i innych uroczystościach zgodnych z kierunkiem działania szkoły określonych w statucie. Zaszczytnym wyróżnieniem ucznia jest występowanie w poczcie sztandarowym szkoły.
  2. Poczet sztandarowy tworzą wybrani uczniowie na okres jednego roku szkolnego począwszy od przekazania w dniu uroczystego zakończenia roku szkolnego. Poczet sztandarowy powinien być wytypowany spośród uczniów wszystkich typów szkół wchodzących w skład zespołu szkół wyróżniających się w nauce i zachowaniu. Kandydatury uczniów przedstawiane są przez wychowawców klas i samorząd szkolny na czerwcowej radzie pedagogicznej i przez nią zatwierdzone. Decyzją rady pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani ze składu pocztu sztandarowego. W takim przypadku dokonuje się wyboru uzupełniającego przez Radę Pedagogiczną.

 

10. Skład pocztu sztandarowego:

 

1)    chorąży (sztandarowy) i asysta (dwóch uczniów) – przewiduje się dwóch uczniów rezerwowych.

 

11. Uczniowie wchodzący w skład pocztu sztandarowego powinni być ubrani odświętnie

 

1)    uczeń – ciemne spodnie, biała koszula, marynarka,

 

2)    uczennica – ciemna spódnica, białą bluzka, ciemny żakiet.

 

12. Insygnia pocztu sztandarowego to:

 

1)    białe rękawiczki,

 

2)    biało-czerwone szarfy przewieszone przez ramię zwrócone białym kolorem w stronę kołnierza i spięte na lewym biodrze.

 

13. Godło szkoły – logo to układ dwóch figur geometrycznych tj. zielonego trójkąta równoramiennego na tle żółtego koła.

 

 

§ 29.

 

Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

§ 30.

 

Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.

 

§ 31.

 

Do Statutu dodaje się trzy rozdziały:

 

1)    Rozdział 9 - Program Wychowawczy Zespołu Szkół

 

2)    Rozdział 10 - Szkolny Program Profilaktyki

 

3)    Rozdział 11 - Wewnątrzszkolny System Oceniania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28.04.2003r.
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 września 2010 16:03
Dokument wprowadzony do BIP przez: Aleksandra Lipnicka
Ilość wyświetleń: 2574
20 lutego 2012 18:41 (Aleksandra Lipnicka) - Zmiana danych dokumentu.
07 kwietnia 2011 19:14 (Aleksandra Lipnicka) - Zmiana danych dokumentu.
12 września 2010 16:10 (Aleksandra Lipnicka) - Zmiana danych dokumentu.